Avainsanat

, , , , , , ,

Yhdysvaltain autoteollisuus on suurten haasteiden edessä, mutta viranomaismääräysten toteuttaminen on mahdollista jo nykytekniikoilla.

Amerikkalaisten autojen kulutuslukemat puolittuvat vuosikymmenessä

Moottoritekniikan ja polttoaineiden kehittyminen on leikannut autojen bensiinin ja dieselöljyn ominaiskulutusta merkittävästi viime vuosina, ja suuntaus jatkuu. Kun ajettua matkaa kohti laskettu polttoaineen kulutus vähenee, muutoksesta hyötyvät sekä ajoneuvon käyttäjä alentuneina kustannuksien ansiosta ja ympäristö vähentyneiden pakokaasupäästöjen myötä. Pakokaasupäästöjen vähennyksen hyödynsaajina ovat välittömästi katuilmaa hengittävät ihmiset, mutta samalla muutos hyödyttää koko ihmiskuntaa ja kaikkea elollista maapallolla, kun hiilidioksidin ja muiden ilmakehää lämmittävien päästöjen määrät pienenevät. Yhdysvalloissa autojen polttoaineen kulutukselle asetetaan kattoa myös lainsäädännön keinoin. Liittovaltion liikenneministeri Ray LaHood seka korkeimman ympäristönsuojeluviranomaisen (US Environmental Protection Agency; EPA) pääjohtaja Lisa P. Jackson ilmoittivat  28.8. 2012, että hallituksen esitys  polttoaineen kulutuksen raja-arvoista henkilö- ja avolava-autoille sekä muille vastaaville kevyille moottoriajoneuvoille on vahvistettu.

Amerikkalaisten autojen polttoaineen kulutuslukemat ajettua matkaa kohti putoavat noin puoleen reilussa vuosikymmenessä. EPA:n määräysten mukaan vuoteen 2025 mennessä henkilöautojen ja muiden kevyiden ajoneuvojen on pystyttävä matkaamaan vähintään 54.5 mailia yhdellä gallonalla (amerikkalainen gallona on noin 3.8 litraa). Toisin ilmaistuna raja merkitsee vähintään 23 kilometrin ajoa yhdellä polttoainelitralla. Meikäläisillä mittayksiköillä ja ilmaisukäytännöillä raja merkitsee korkeintaan 4.32 litran polttoainekulutusta sadan kilometrin ajoa kohti.

Raja kiristää presidentti Barak Obaman hallinnon jo aikaisemmin läpi ajamaa ja lainvoimaisena hyväksyttyä rajaa, jonka mukaan amerikkalaisten autojen on kuljettava keskimäärin vähintään 34.5 mailia gallonalla eli 14.5 kilometriä polttoainelitralla. Tämä raja tulee saavuttaa viimeistään vuoden 2016 automalleissa. Uusien raja-arvojen määrittelyyn ovat osallistuneet monet – käytännössä kaikki – asianosaiset tahot kuten ympäristö- ja terveysviranomaiset, autoteollisuuden edustajat sekä ammattiliitot. Uusien kulutuskattojen ansiosta amerikkalaisessa tieliikenteessä säästetään vuosisadan puoliväliin mennessä neljä miljardia öljytonnia ja estetään ilmakehää lämmittäviä kasvihuonekaasujen päästöjä kahdella miljardilla tonnilla. Taloudellista hyötyä autojen vähentyvästä öljytuotteiden kulutuksesta saadaan yli 450 miljardia dollaria (noin 360 miljardia euroa). Presidentti Obama luonnehti päätöstä kaikkien aikojen tärkeimmäksi keinoksi vähentää amerikkalaisten riippuvuutta tuontiöljystä.

Tekniset mahdollisuudet jo valmiina

Polttoaineen kulutusmäärien reilu pudotus on radikaali kohennus nykytilanteeseen. Amerikkalaisvalmisteisten autojen keskikulutuksen parantuminen on jäänyt   suotuisasta kehityksestä huolimatta tasolle 27 mailia gallonalla (11.5 kilometriä litralla). Tosin tämäkin taso on lainsäädannön perusteella hyvinkin hyväksyttävissä, sillä voimassa olevien määräysten mukaan kulutuskatto on 34.5 mailia gallonalla eli 14.5 kilometriä litralla.

Hallituksen antamien taustatietojen perusteella polttoainerajoitukset ja autojen energiatehokkuuden parannusvaatimukset nostavat uusien säädösten mukaisiksi rakennettujen ajoneuvojen keskihintoja noin 1 800 dollarilla (noin 1 400 eurolla). Autojen ostajat ja haltijat kuitenkin saavat rahansa korkojen kanssa takaisin vähentyneiden polttoainekulujen ansiosta. Ajoneuvon käyttöiän aikaiseksi polttoaineen säästöksi viranomaiset laskevat 3 400–5 000 dollaria (2 400–4 000 euroa) autoa kohti.

Autojen polttoainetalouden säätely lakien voimalla on poliittisesti kuuma vaalivuoden kysymys Yhdysvalloissa. Presidentti Obama on voimakkaasti puoltanut energiatehokkuuden parantamista, kun taas marraskuun 2012 vaalien vastaehdokas Mitt Romney vastustaa tällaisia hankkeita. Romneyn konservatiivileirin mukaan säätely on haihattelua, jolle ei ole todellisia teknisiä perusteita ja lisäksi uudistus tulee heidän mielestään miljoonille amerikkalaisille liian kalliiksi.

Autojen polttoaineen kulutusta vähentäviä teknisiä parannuksia tehdään jatkuvasti, eikä lähes puolentoista vuosikymmenen aika uusien määräysten saavuttamiseen tunnu edes vaikealta. Jo tänä päivänä markkinoiden energiatehokkaimmat autojen moottorit pääsevät 2020-luvun tavoitelukemiin. Esimerkiksi Fordin jo markkinoilla olevan EcoBoost -järjestelmän moottorilla auto kulkee 49 mailia gallonalla eli 21 kilometriä litralla. Vastaavasti Fiatin kehittämän TwinAir-mallin 900 kuutiosentin koneella saadaan nykyisten 1.4-litraisten moottorien suoritusteho, mutta polttoaineen kulutus alenee 30 prosentilla. Aikaisempaa pienempiin moottoreihin ja samalla alentuneisiin polttoaineen kulutuslukemiin päästään – samalla säilyttämällä suoritusteho yhtä korkeana kuin suuremmillakin moottoreilla – esimerkiksi sylinterien määrää vähentämällä (tavanomaisten neljän sylinterin sijasta Fordin koneessa on kolme ja Fiatin moottorissa kaksi sylinteriä) ja käyttämällä tehokkaita turboahdettuja polttoaineensyötön tekniikoita.

Säädösten voimaantulo on varmistettu, sillä Yhdysvaltain vetoomustuomioistuin vahvisti aikaisemmin EPA:n päätökset ajoneuvojen päästöjen rajoituksesta, joka toteutettiin ilmansuojelulain (Clean Air Act) antamin valtuuksin tarkoituksena vähentää ilmastonmuutosta kiihdyttävien kasvihuonekaasujen päästöjä.  Yhdysvaltain ympäristöhallinto onkin onnistunut tekemään tärkeitä paikallisia päätöksiä maailmanlaajuisen ilmastopolitiikan työkaluilla. Ennen ajoneuvojen kulutus- ja pakokaasurajoituksia vastaava saavutus oli kivihiiltä polttavien voimalaitosten elohopeapäästöjen roima vähentäminen. Tämä paikallisten ihmisten terveyttä turvaava päätös on samalla – ja merkitykseltään ylivertaisesti – koko maailmaa palveleva ilmansuojelutoimenpide.